Konepaja-messut

Tampereen Messuilla YT-neuvottelut – usko tulevaan säilyy vahvana

Tiedote  24.03.2020

Valtioneuvoston antaman ohjeistuksen mukaisesti Tampereen Messut -konserni siirsi 12.3.2020 kaikki maalis-, huhti- ja toukokuulle ajoitetut messut ja tapahtumat toiseen ajankohtaan koronaviruksen takia. Lisäksi monet Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa ja muualla järjestettävät tapahtumat jouduttiin perumaan tai siirtämään. Tämä on aiheuttanut tuotannollisia ja taloudellisia vaikeuksia Tampereen Messut Oy:n liiketoimintaan. Tampereen Messut Oy käynnistää YT-neuvottelut, joiden tavoitteena on yhdessä henkilöstön kanssa löytää parhaat ratkaisut tilanteeseen. Tampereen Messut Oy:ssä ja sen tapahtumatoimistossa Finland Eventsissä työskentelee yhteensä 37 työntekijää, joita YT-neuvottelut koskevat. Konsernin tytäryhtiöt Finland Restaurants Oy – Finnresta ja Expotec Oy jäävät kokonsa puolesta YT-neuvotteluiden ulkopuolelle. Konsernin henkilöstömäärä on kaikkiaan 62 ja liikevaihto viime vuonna 13 miljoonaa euroa.

– Tampereen Messut Oy:ssä käynnistyvien yhteistoimintaneuvotteluiden tarkoituksena on tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä henkilöstömme kanssa löytää parhaat mahdolliset ratkaisut koronaviruksesta johtuvasta taloudellisesta tilanteesta selviämiseksi. Meillä on useita vaihtoehtoja, joista haluamme avoimesti keskustella sitoutuneen ja arvokkaan henkilökuntamme kanssa. Toivomme, että henkilöstön kanssa käytävissä keskusteluissa syntyy ajatuksia, joiden avulla tilanteesta aiheutuvat haitat pysyvät vähäisinä. Neuvotteluissa ei pyritä irtisanomisiin ja mahdolliset lomautukset pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä. Keväältä peruuntuneita messuja ja tapahtumia on siirretty syksylle ja seuraavaan vuoteen, joten tuleva kalenterimme näyttää onneksi varsin tiiviiltä, kertoo Tampereen Messut -konsernin toimitusjohtaja Hannu Vähätalo.

– Tämänhetkisistä haasteista huolimatta uskomme, että konsernimme ja koko tapahtuma-ala selviää tästä kriisistä yhteistyöllä, positiivisella asenteella, yrityksille osoitettavilla tukitoimilla ja vahvalla luottamuksella valoisaan tulevaisuuteen. Ihmiset joutuvat nyt pakon edessä kokemaan rajoituksia yhteisille kokoontumisille ja mahdollisuudelle tavata toisiaan vapaasti. Tämän vuoksi messut, tapahtumat ja kaikki kohtaamiset tulevat olemaan vielä erittäin isossa arvossa, kun tilanne rauhoittuu. Toki tapahtumien turvallisuus korostuu entisestään. Tämä poikkeustilanne osoittaa hyvin sen, että meillä jokaisella on iso tarve kohdata toisemme kasvotusten sekä nauttia vapaudesta mennä ja tulla mielensä mukaan. Maailman ei haluta jatkossakaan pyörivän vain verkossa, joten yhdessä tästä selvitään ja entistä vahvempina, Vähätalo korostaa.

Kevään tapahtumille löytyi uudet ajankohdat – syksystä ja ensi vuodesta tulossa vilkas

Koronaviruksen vuoksi toiseen ajankohtaan siirretyille kevään 2020 tapahtumille löydettiin nopeasti uudet päivämäärät joko syksyltä tai ensi vuodelta. Syksyn tapahtumakausi alkaa poikkeuksellisen aikaisin jo elokuussa. Alun perin toukokuulle ajoitettu uusi Hallituspaikka-tapahtuma järjestetään 12.8.2020. Sen jälkeen 22.‒23.8.2020 on vuorossa huhtikuulta elokuulle siirtyvät Hevoset-messut.

Syksyn tapahtumakalenterin mukaisesti järjestetään Lemmikki Tampere 29.‒30.8.2020, EuroSafety ja Työhyvinvointi 8.‒10.9.2020, Elintarviketeollisuus ja Logistiikka 9.‒10.9.2020, Alihankinta ja AlihankintaHEAT 22.‒24.9.2020 ja Suomen Kädentaidot 13.‒15.11.2020.

Vilkkaan messuvuoden 2021 ohjelmassa on muun muassa Verkosto 20.‒21.1.2021, syksyltä ensi vuoteen siirtyvä uusi ICT-tapahtuma DigITre 27.‒28.1.2021, Asta 5.–7.2.2021 ja Tampereen Häämessut 6.–7.2.2021. Poikkeustilanteen jalkoihin jäänyt kevään 2020 ammattimessukokonaisuus Konepaja, Nordic Welding Expo ja 3D & New Materials järjestetään ensi keväänä 23.‒25.3.2021. Tuolloin ohjelmassa on samaan aikaan 24.‒25.3.2021 liikuntapaikkarakentamisen ja liikunnan ammattilaisten Sportec & Gymtec sekä puhtausalan ammattitapahtuma Finnclean. Huhtikuulle 2020 ajoitettu Virittäydy vapaalle -kokonaisuus eli Piha & Koti, Kotimaan Matkailumessut, Keräilyn maailma ja Suuri Snadi siirtyvät ensi keväälle 23.‒25.4.2021.

Finland Eventsin yritystapahtumille ja Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen kevään 2020 muille tapahtumille on löydetty valtaosin uudet ajankohdat. Tapahtumakalenterit: www.tampereenmessut.fi.

LISÄTIEDOT:
Tampereen Messut -konserni:
Hannu Vähätalo, toimitusjohtaja, p. 0500 620 806, hannu.vahatalo(a)tampereenmessut.fi
Tanja Järvensivu, viestintäjohtaja, p. 050 536 8133, tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi

Finnresta: Olli Tokoi, toimitusjohtaja, p. 050 329 5265, olli.tokoi(a)finnresta.fi
Expotec: Timo Ekdahl, toimitusjohtaja, p. 050 357 9755, timo.ekdahl(a)expotec.fi

Lue tiedote ePressissä.